Životopis a často i motivační dopis jednoznačně patří k většině výběrových řízení. Jak na to, abychom nemuseli trávit dny nad jejich psaním a přesto se nám je povedlo připravit na výbornou? Přinášíme vám pár osvědčených tipů!
Proč je tak důležité napsat životopis a motivační dopis dobře?
Životopis i motivační dopis jsou důležitým nástrojem uchazeče o práci. Můžou nám zajistit cestu k pohovoru i naše šance na něj zcela potopit. Někteří zaměstnavatelé jim věnují hodně pozornosti, jiní méně, to je pravda. Je ale v našem zájmu, aby nás oba dokumenty reprezentovaly co nejlépe a maximálně zvýšily naši šanci na úspěch.
Co že je to ten životopis a motivační dopis?
Pokud potřebujeme něco vytvořit, musíme v prvé řadě vědět, jak to má vypadat. Existuje spousta zdrojů informací k tomuto tématu. Třeba zde najdete mnoho rad a tipů týkajících se životopisu a motivačního dopisu.
Teorie ale rozhodně nestačí. Vyplatí se najít si nějaké příklady a prohlédnout si, jak přesně takové dokumenty vypadají. Inspirovat se jejich formou, všimnout si, jak dotyčný popsal svoje zkušenosti. Díky tomu se nám bude náš vlastní životopis i motivační dopis mnohem lépe sepisovat.
Načrtněme si strukturu a vyplňme ji fakty
U každého dokumentu je důležité, aby měl hlavu a patu a aby odpovídal zvyklostem. Zatímco u motivačního dopisu neexistují žádná jasnější pravidla, u životopisu bychom se měli držet zažité struktury (pokud se ovšem nehlásíme na pozici kreativce, kde originalitou získáme kladné body).
U každého dokumentu se vyplatí napsat si osnovu a tu postupně doplňovat informacemi. Psaní nám tak půjde mnohem snadněji, protože půjdeme hezky bod po bodu. Některé části můžeme nechat ještě na pozdější doupravení. Často je i strategie dalšího kola úprav výhodná. Můžeme si totiž nechat některé věci uležet a budeme schopni je pak lépe vystihnout.
Při psaní je vždycky dobré snažit se zachovat nějaké tempo. Je lepší nějakou část přeskočit a vrátit se k ní později než se zaseknout a „čekat na osvícení“.
Přizpůsobme dokumenty situaci
Životopis i motivační dopis by vždy měly odpovídat na konkrétní pracovní nabídku. Zaměstnavatele totiž bude zajímat především to, jak se hodíme pro tu danou pracovní pozici. Jak náš profil koresponduje s požadavky na uchazeče.
Vůbec ale není třeba dokumenty psát pokaždé znova. Stačí mít kvalitně zpracovanou základní verzi a tu pak dle konkrétních potřeb upravit. O naší strategii, jak připravit šablony životopisu a motivačního dopisu, si můžete přečíst zde.
Vylaďme si to
Rozdíl mezi nějak napsaným životopisem a dobře napsaným životopisem může být velký. A to samé platí i pro „motivák“. Proto je důležité konečnou podobu dokumentu vyladit. Určitě musíme myslet na přehlednost dokumentu (musí se v něm snadno najít přesně ta informace, kterou čitatel hledá), na celkovou úpravu (musí vypadat jednoduše a čistě), musí obsahovat všechny důležité informace. Ujistíme se, že neobsahuje přepisy ani chyby (klidně si ho necháme od někoho zkontrolovat). Nakonec si ještě ověříme, že naše kontaktní údaje jsou správné.
Na každém dokumentu uvádíme naše jméno a kontaktní údaje. Není nic horšího, než když náš úspěch skončí tím, že firma neví, komu se má ozvat.
Autorem článku jsou Pavla a Hanka z NAJOBujse. Milují cizí jazyky a píšou o tématech spojených se studiem a hledáním práce. Protože jim příručky zaměřené na tato témata nikdy moc nepomohly, rozhodly se, že jednu takovou nakonec napíšou samy. Že nebudou dávat klasické nicneříkající rady a chodit kolem horké kaše, ale že se budou snažit odhalit realitu takovou, jaká je. Také věří, že štěstí přeje připraveným!